Проєкт – Free trade zone Зона вільної торгівлі
«Податки – це ціна цивілізованості суспільства» (Напис на фасаді Міністерства внутрішніх доходів США)…
Часто чую від різних людей у неоднозначних потрактуваннях цього виразу: «Ми – платники податків!»… Десь на початку осені 2020 у мене виникла ідея: будемо вчитися платити податки і розподіляти їх! Звернулася до нашого керівника гуртка фінансової грамотності Петрик Тетяни, до педагогів, старшокласників, самоврядування… І ми це зробили!!!
Наприкінці І семестру 2020-2021 навчального року ми реалізували дуже цікавий проект, в якому взяли участь усі учасники освітнього процесу: Проєкт розвитку фінансово-економічної грамотності учнів Хмельницької ССЗШ І-ІІІ ст. №1 «Фінансово-економічна гра «Free trade zone % Зона вільної торгівлі».
Тривалість проєкту: 16.11. по 17.12 (20 робочих днів – п’ять тижнів). У цей час учням було дозволено по черзі, у визначені дні, на великих перервах продавати лише те, що виготовили своїми руками (hand made): новорічні прикраси, маски та костюми, браслети, брілки, картини, вироби із дерева, макраме, вишивку, аплікації та ін. Для участі у грі потрібно було:
1. Визначити свій товар та підготувати його до продажу.
2. Зареєструватися у «Податковій службі школи» й отримати свідоцтво про право на торгівлю.
3. Здійснювати торгівлю у призначені дні та у відведеному місті та дотримуватися Кодексу платника податків у ХССЗШ №1.
4. Вести облік проданого товару та вираховувати податки.
5. Спачувати 20% податку з кожного товару у «Податкову службу школи».
Метою проекту ми визначили формування основи фінансових та економічних знань, навички підприємницької діяльності, розвиток практичних вмінь, творчих здібностей, креативного мислення.
Куди пішли податки? Прямо під час проєкту за спільним рішенням ради самоврядування школи та адміністрації на ці кошти було куплено ялинку, гірлянди, новорічні прикраси для святкового облаштування холу школи, зараз там знаходиться прекрасна фотозона, біля якої перефотографувалася у перші ж дні уся школа)). А також ми купили на ці кошти соснову кору, якою буде навесні декоровано шкільний скверик.
Зазначу, що учням-особам-підприємцям проєкт дуже сподобався!)) У школі і раніше проводилися ярмарки, коли усі кошти мали різне призначення, в основному, це були благодійні ярмарки. Тепер ми надали дітям можливість заробляти власні кошти за умови сплати податків і їх це дуже захопило! Прикметно, у хмельничан підприємництво у крові!)) Діти швидко знаходили партнерів, організовувалися у фірми, вигадували назви власних фірм, логотипи, слогани, робили рекламу та ін. Вчителі вчили тих дітей, які ще не вміють вираховувати відсотки, допомагали, купували товари, щоби підтримати шкільного виробника)). Динаміка гри була такою: зменшувалися податки щотижня приблизно у двічі, але з’являлися нові особи-підприємці, які давали нові результати. Дуже цікаво було спостерігати за початківцями, які приносили у податкову службу кілька гривень і гордо оголошували, що вони прийшли платити податки!)) Один хлопчик (тільки один!) виявив бажання сплачувати не 20, а 40 %, і дуже наполягав. Діти бачили мету і бачили результат. Із захватом одного передсвяткового ранку вони знайшли у холі школи святкову ялинку і одразу побігли фотографуватися – ми кожному учаснику дякували за те, що вони сплачували податки і таким чином зробили свою школу прекраснішою і чарівнішою. Це були невимовно круті емоції, коли діти вигукували слова свого захоплення: «Це за наші податки? Це ми зробили? Сууупер!». Усі найактивніші юні підприємці та класи були нагороджені грамотами, солодкими призами та цінними подарунками-сувенірами.
Величезна подяка керівнику проекту Петрик Тетяні та її помічникам Лучковській Світлані та Полєговій Галині, голові податкової служби школи Баранецькій Ірині (9-В), податковим інспекторам Приймак Оксані (9-Б), Черняєвій Вірсавії (9-В), усім класним керівникам (особливо, початкової школи), усім батькам, які допомагали юним підприємцям вдома, на виробництві)), техперсоналу, які організовували торговельні місця із дотриманням карантинних заходів, усім тим, хто допомагали у організації цієї фінансово-економічної гри. Це було не просто, але дуже цікаво!
Кількісні результати проекту:
Всього зареєструвалося як особи-підприємці, вели торгівлю та платили податки 197 учнів. К-ть класів, учні яких взяли участь прямо (як особи-підприємці) чи опосередковано (як покупці) – 17 класів.
Було зареєстровано й активно вели торгівлю дві найбільші фірми: «Біленькі підприємці» (1-Б клас), «Кмітливі підприємці» (1-В клас).
Найбільше сплатили податків: І місце – Цвігунов Олексій (8-А) – 1417 грн., ІІ місце Олійник Софія (5-В) – 540 грн., ІІІ місце – Баклай Валерія (3-А) – 247 грн. Найбільш активну участь у грі взяв 3-В клас – 26 учнів (найбільша кількість учнів!). Всього отримала податкова служба школи – 8761 грн.!!!
Етапи реалізації гри:
І.Підготовчий.
Формування активу гри зі складу учнівського самоврядування:
1. Створення податкової служби школи.
2. Розробка правил гри та Кодексу платника податків.
3. Оголошення умов та правил гри.
ІІ. Організаційно-пізнавальний.
1. Видача Свідоцтв на право здійснення торгівлі підприємців, які перебувають на загальній системі оподаткування у школі.
2. Ознайомлення з основами підприємництва. Основи реклами та брендингу (поняття логотипу, слогана, торгової марки та ін.).
3. Окреслення місць та часу торгівлі юними підприємцями.
4. Ознайомлення з порядком обліку доходів і витрат, звітністю та сплатою податків юними підприємцями.
ІІІ. Ігровий.
1. Організація місць торгівлі у визначені дні та контроль членами адміністрації та податковою службою школи із дотриманням усіх карантинних обмежень.
2. Організація ведення обліку торгівлі у податковій службі школи.
3. Контроль сплати податків.
ІV. Підведення підсумків гри.
V. Відзначення тих, хто найбільше сплатили податків.
Примітка: розробили такі документи:
– Кодекс платника податків у ХССЗШ №1 та затвердити у податковій службі;
– Свідоцтво на право здійснення торгівлі підприємцем;
– Книга бухгалтерського обліку підприємця, який здійснює торгівлю на території школи.
У результаті проекту наші учні підвищили фінансову грамотність, набули навичок підприємницької діяльності, відчули себе господарями своєї школи, свого міста, своєї держави, відчули, що працюючи і сплачуючи податки, вони покращують якість власного життя! Ми готові ділитися досвідом із тими, хто бажає реалізувати такий чи подібний проєкт. А в нас попереду нові цікаві проєкти!))
Директор школи, Броварська Олена