Алгоритм роботи вчителя в ситуації булінгу
1. Припинення насильства.
- Надання першої допомоги.
- Інформування про випадок.
- Розбір та реєстрація випадку.
Організація первинної бесіди з учасниками ситуації булінгу
Перший крок. Якщо ви зустрілися з випадком булінгу, вам потрібно:
- Поговорити з інформантами- з кожним окремо!!!
- Обережно розпитати жертву.
- Постаратися підбадьорити жертву, вселити почуття впевненості.
- Зібрати точні дані про те, що відбувається.
Ви повинні чітко знати:
- Хто, де і що робив?
- Як часто це відбувалося?
- Хто ще був присутнім при цьому?
- Попросити жертву, якщо в цьому є необхідність вести щоденник булінгу.
- Важливо, щоб більше ніхто з учнів не знав про цю розмову, аби агресори не були попереджені.
- Подумайте про те, чи потрібно залучити батьків.
Другий крок.
- Забезпечте собі підтримку.
- Попросіть колег допомогти.
- Сплануйте час (потрібно 2 години).
- Знайдіть приміщення.
- Попередьте колег, що такі то учні будуть по черзі викликатися з уроків.
- Подумайте, чи потрібен протокол. Якщо так, хто буде його вести?
Третій крок:
- По черзі викличте з уроку кожного булера, наперед про це не повідомляючи.
- Покладіть перед собою лист опитувальника і, орієнтуючись на нього, почніть розмову.
- Говоріть ясно і предметно по темі, зберігаючи спокійний тон.
- Дайте зрозуміти, що ви засуджуєте зроблене булером, і що він має нести відповідальність за те, що зробив.
- Постарайтеся зробити агресора партнером у боротьбі з булінгом.
- Будьте готові до того, що він буде приміняти різні стратегії, щоб виправдати себе.
- Так як нікому не відомо про зміст бесіди вашої з булером, нема й необхідності думати про проблему його реінтеграції в спільноту учнів.
Четвертий крок:
- Порадуйтеся у випадку удачі і поділіться з колегами можливостями цього методу.
- Подякуйте всім учасникам-колегам за допомогу та участь.
Опитувальник до методу Фарста (додаток до третього кроку):
Ім’я опитуваного_________________
Клас ________________
Дата ________________
1. Чи знаєш ти, про що я хочу з тобою поговорити? (Почекайте відповіді й не дайте себе одурачити)
________ (ім’я жертви) потрапив в дуже неприємну ситуацію. Тобі щось про це відомо? (Якщо ви помічаєте у агресора ознаки невпевненості, використайте ці стани, настоюйте на своєму, дійте рішуче й цілеспрямовано).
Тепер настав час конфронтації:
2. Мені відомо, що ти брав у цьому участь.Ти… (дата, час) зробив наступне:
_______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
(Не допускайте ніяких дискусій, не приймайте жодних виправдань). Все це має ужасний вигляд. І ти знаєш – це зовсім не пресічна річ. Це – БУЛІНГ. Булінг – це свідомий негативний вплив на душевне здоров’я людини. В нашій школі це недопустимо!
3..Що ти можеш зробити для того, щоб зупинити булінг проти … (ім’я жертви). (Апелювати до його відповідальності, добитися поступки й закріпити результат).
______________________________________________________________________
4.Що ти можеш зробити, якщо помітиш подібне в майбутньому?
_______________________________________________________________________
5. «Не дивлячись на все це, те, що ти робиш, являється навмисним нападом на душевне здоров’я…(імя жертви)! І ми не будемо терпіти подібні речі не зараз, ні в майбутньому».
Ніхто з учнів, яких викликали, не повинен розповідати в класі, про що з ним говорили. Складність цього методу в тому, що булери використовують Стратегію виправдовування. Вони слугують агресорам для позбавлення почуття провини та відволікання від події:
- намагання заглушити або пом’якшити почуття провини («Інші теж це робили… Але ж я лише…»);
- намагання звільнитися від почуття провини, залучаючи в якості виправдання, «неадекватну» поведінку жертви («Він сам почав! Він сам винен! А ви знаєте, що він робив?»);
- приписування жертві недоліків і об’ява їх причиною своїх агресивних дій («Але він же іноземець/ інвалід/ націоналіст/ гастробайтер і т. д.»);
- придумування «аргументів» на своє виправдання (заглушаються вимоги власного сумління) («Нам самим не вистачає грошей, роботи, а тут ще іноземці! Всі мої знайомі пашуть, а вони побираються!»);
- залучення більш високих інстанцій («Він висловлювався погано про мою маму/ сім’ю/ релігію»).
Вислухавши подібні аргументи, ви можете поговорити на ці теми. Однак не можна дозволити відволікти себе від здійснених дій – самого булінга («Не дивлячись на все це, те, що ти робиш, являється навмисним нападом на душевне здоров’я…(імя жертви)! І ми не будемо терпіти подібні речі не зараз, ні в майбутньому»).